Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

CEO Durabrik: “Wil je verandering, dan moet je eerst aan jezelf werken”

Nee, Joost Callens is niet de CEO van een wierrookstokjesfabriek. Noch van een platenlabel gespecialiseerd in relaxerende walvisgeluiden. Hij is de CEO van Durabrik, een bedrijf dat instapklare nieuwbouwwoningen optrekt. In de ‘stoere’ bouwsector dus. Al betekent zijn onalledaagse leiderschap niet dat Joost een ‘softie’ is of met het hoofd in de wolken leeft.
Samen 09.12.2019
Joost Callens van Durabrik: “Wil je verandering, dan moet je eerst aan jezelf werken”

Zoektocht naar mentale meerwaarde

Joost begon bij Durabrik in 1996 als verkoper. Hij startte als ‘zoon van de baas’, al wil dat niet zeggen dat hij meteen een lederen bureaustoel onder zijn billen kreeg geschoven. Stap na stap leerde hij het klappen van de zweep kennen, tot hij uiteindelijk vele jaren later aan boord van het directiecomité klom.

“Ik was als kind eerder van het filosofische, nieuwsgierige type. Veel waarom-vragen. Veel kampvuurmomenten. Veel de natuur in met de jeugdbeweging. Die zoektocht naar mentale meerwaarde draag ik al mijn hele leven onderhuids mee”, vertelt Joost. “Toen ik bij Durabrik begon te werken waren de cijfers altijd goed. Alleen dicteerden die cijfers vaak te veel het doen en laten in het bedrijf. De mensen achter die cijfers: die werden soms vergeten.”

“Als je mensen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling, zijn ze tot grootse dingen in staat.”

Focus op de mensen

“Ik wilde verandering. Maar als je verandering wil, dan moet je eerst aan jezelf werken. Stapje na stapje inzichten opbouwen en andere wegen proberen. En dat heb ik op verschillende manieren geprobeerd. Vaste dagen zonder telefoon of e-mail, bijvoorbeeld. Me laten begeleiden door een mindfulnesscoach. Of een sabbat nemen.”

“Als je 2 keer per jaar naar de tandarts gaat, dan is de kans klein dat je een tand verliest. Hetzelfde geldt voor je welbevinden en mentale hygiëne.” Denk niet dat je Joost elke dag in kleermakerszit op een matje in zijn kantoor ziet zitten. Hij kent de cijfers perfect. “Maar ik staar me er niet meer blind op. Focus op de mensen – de klanten, de medewerkers, de samenleving – en de cijfers volgen wel. Dat is mijn leidraad geworden. En de cijfers bevestigen die intuïtie.”

“Voor een vergadering start, vertelt iedereen wat er in zijn hoofd omgaat.”

Vertellen wat in je hoofd omgaat

Hoe ziet dat er dan op de werkvloer bijvoorbeeld uit? “Voor een vergadering start, vertelt iedereen wat er in zijn hoofd omgaat. Dat kan iets professioneels zijn, maar evengoed iets persoonlijks. Het kan een kleine zorg zijn – een meningsverschil, examenstress bij de kinderen … – of een heel grote – een echtscheiding, ziekte …”, vertelt Joost.

“Waarom zou je van je medewerkers verwachten dat ze hun leven op de parking achterlaten als ze het bedrijf binnenstappen? Als ik thuis met een probleem zit, breng ik dat onvermijdelijk mee naar een vergadering. Waarom zou ik dat niet mogen tonen?”

Bedrijfsleider, papa of vriend: dezelfde persoon

“Als je wil dat mensen zich goed voelen en groeien, dan moet je aandacht geven aan hun persoonlijke ontwikkeling. We willen dat mensen als mensen met elkaar praten, niet als profielen of functies. Vroeger speelde ik een rol als bedrijfsleider. Nu is Joost de bedrijfsleider dezelfde als Joost de papa, Joost de echtgenoot en Joost de vriend. Daardoor kan ik mensen met veel meer openheid benaderen en openstaan voor hun ideeën.”

“Ik neem betere, creatievere beslissingen, omdat ik niet elke keer een ander petje hoef op te zetten. Mijn medewerkers en ik hebben geen schijn hoog te houden. De tijd en ruimte die ik zelf nam en neem om me te ontwikkelen, bied ik ook aan medewerkers die leergierig zijn en bereid zijn om zichzelf te ontwikkelen. Als je mensen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling, zijn ze tot grootse dingen in staat.”

Overleg op het wandelpad

De nieuwe ‘cultuur’ die Joost in het bedrijf bracht, kwam er niet van de ene dag op de andere. Het is een werk van jaren, “dat ook nooit ten einde zal zijn”. Een van de kiemen zaaide Joost in 2007. Toen ondernam hij een 5-daagse wandeltocht met het directiecomité richting Santiago de Compostella.

“Die pelgrimstocht was zo’n succes dat het een vast format werd. Sinds 2007 trok elke medewerker al minstens 1 keer in team op een meerdaagse pelgrimstocht. Het resultaat? Meer begrip voor elkaar, meer en betere samenwerkingen, meer creativiteit …” Ondertussen slingert er rond het gebouw van Durabrik in Drongen ook een wandelpad, de ‘camino’. Een pad waarop medewerkers kunnen bijpraten en overleggen. Een meeting room in openlucht, maar zonder de tafels en de stoelen en de projectors.

1600 kilometer te voet naar Compostella

Enkele jaren geleden besloot Joost om de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella integraal af te leggen. De volle 1600 kilometer. Nadat alle taken netjes gedelegeerd waren, trok de CEO er 5 maanden tussenuit met de rugzak.

“Ik wandelde afwisselend een week alleen en een paar dagen in het gezelschap van anderen: collega’s, vrienden, familie, coaches … Er zijn heel wat mooie thema’s gepasseerd tijdens die tocht. Elk gesprek heeft me geraakt”, blikt Joost terug. “Even stilstaan betekent voor mij vooruitgaan. Uit de stilte en bezinning bloeien dikwijls nieuwe ideeën die ervoor zorgen dat je weer verder kan.”

Zijn reflecties pende hij neer in een nieuw boek, ‘De zoekende leider’, dat binnenkort verschijnt.

Enkele jaren geleden besloot Joost om de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella integraal af te leggen.
Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.