Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

Zoomen met de psycholoog?

Ineens is ‘zoomen’ of beeldbellen de normaalste zaak van de wereld. Door de coronacrisis hebben we allemaal in sneltempo kennisgemaakt met deze technologie. Jawel, zelfs met je dokter of psycholoog kan je nu een virtueel gesprek voeren. “Ik ben blij dat het kan, maar ik mis toch connectie met mijn cliënten”, vertelt psycholoog Erik Van Winkel.
Praktisch 25.05.2020
Teleconsultatie beeldbellen

Telefonische raadpleging met huisarts

Voor de coronacrisis kon je met een dringend probleem vaak wel naar je vaste huisarts bellen, maar eigenlijk bestonden daarvoor geen regels. Je dokter kon zo’n telefonische raadpleging ook niet aanrekenen, niet aan jou, maar dus ook niet aan de ziekteverzekering. Hij werd er dus niet voor betaald.

In maart 2020 moest het dan opeens heel snel gaan, want het coronavirus verspreidde zich en elk fysiek contact tussen patiënt en dokter was een risico op besmetting. Zowel de dokter als alle patiënten in de wachtkamer liepen een groot risico. Daarom kregen we het advies: ga niet zomaar naar je huisarts maar bel hem of haar altijd eerst op.

De overheid maakte intussen werk van een (tijdelijk) wettelijk kader van zo’n ‘teleconsultatie’ of telefonische raadpleging. Nu kan je dokter zo’n consultatie aanrekenen en het ziekenfonds betaalt de volledige kostprijs.

Als de wachtkamer verboden terrein is

De coronamaatregelen waren nog maar net afgekondigd en Dimitri (29) moest al gebruikmaken van de teleconsultatie. “Die eerste maandag van de lockdown kreeg ik telefoon van onze kinderopvang. Ons zoontje had koorts. Ik ben hem meteen gaan halen en heb onze huisarts gebeld. Aan de telefoon stelde hij enkele vragen over zijn symptomen”, vertelt Dimitri. “We kregen toen het advies om hem thuis te houden en zijn symptomen goed op te volgen.

Uiteindelijk hing Dimitri nog een paar keer met de huisarts aan de telefoon. De hoge koorts ging maar niet weg en zijn zoontje kreeg dan ook nog eens een droge hoest. “De dokter vond dat ons zoontje onderzocht moest worden en stuurde ons dus naar het triagecentrum. Na het onderzoek gingen de symptomen gelukkig snel weg. We zullen wellicht nooit weten of het coronavirus was of iets anders,” concludeert Dimitri.

Een teleconsultatie is iets heel anders dan een fysieke raadpleging. "Tegelijkertijd voelt het erg normaal", geeft ook Dimitri aan. Van de praktische kant achter de nieuwe regeling voor teleconsultaties merk je bijvoorbeeld niets. Je belt je huisarts en bespreekt je probleem gewoon via de telefoon. Achteraf registreert je huisarts de raadpleging op zijn computer en worden de kosten doorgerekend aan je ziekenfonds. Jijzelf betaalt niets en hoeft geen doktersbriefjes binnen te brengen. Heb je een document nodig, zoals een doorverwijzing of een getuigschrift, dan kan je dokter het op een veilige plek voor je klaarleggen of stuurt hij het digitaal door.

Praktische vragen over teleconsultaties en beeldbellen? Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Over je problemen praten via beeldbellen

Na de huisartsen gingen ook andere zorgverleners aan de slag met teleconsultaties en beeldbellen. Alle fysieke raadplegingen waren immers opgeschort, terwijl sommige behandelingen en raadplegingen natuurlijk heel belangrijk zijn voor de gezondheid van de patiënt. Wie in begeleiding is bij de psycholoog bijvoorbeeld, kan gebaat zijn bij een virtueel gesprek in plaats van helemaal geen gesprek.

We vroegen Erik Van Winkel, psycholoog bij Fit&Well2DAY, hoe zijn cliënten dit ervaren. “Zodra duidelijk was dat afspraken niet langer konden doorgaan, heb ik al mijn cliënten verwittigd en ze de mogelijkheid aangeboden om een teleconsultatie te doen. Ongeveer een kwart is daarop ingegaan”, vertelt Erik. “Sommige mensen hebben geen geschikte computer of smartphone of hebben geen kamer waar ze zich makkelijk een uurtje kunnen afzonderen. Anderen staan er niet zo voor open, dat begrijp ik ook wel. Beeldbellen vormt een barrière.”

“Ik ben blij dat het kan, en voor velen is het zeker beter dan niets. Maar het kan een echt face-to-face-gesprek toch niet vervangen. Vooral voor nieuwe cliënten, dus mensen die ik daarvoor nog niet gezien of gesproken had, is het niet optimaal. Er ontbreekt een stukje menselijke communicatie die het moeilijk maakt om die vertrouwensbasis te leggen tussen cliënt en psycholoog.”

Coronastress

Ziet Erik nieuwe of andere problemen in zijn praktijk nu de coronacrisis onze levens op z’n kop zet? “Tijdens de eerste weken van de lockdown nog niet, maar daarna wel. Vooral voor mensen die al worstelen met moeilijkheden komt dit er nog bovenop. Hun problemen worden uitvergroot omdat ze nu ook niet meer kunnen buitenkomen, omdat ze geen vrienden en collega’s hebben om mee te babbelen, omdat alles plots tot stilstand lijkt te komen. Na een paar weken zag ik meer cliënten die zich moedeloos voelden of die overmatig gingen piekeren.”

“Het is belangrijk”, voegt Erik eraan toe, “dat mensen beseffen dat dat heel normaal is. Ze zijn niet alleen. Het is een uitzonderlijke tijd die zwaar weegt op heel veel mensen.”

Coronastress?
Heb jij ook last van coronastress of negatieve gevoelens? Op onze website Ikbenik kan je jezelf testen én vind je een handige doe-het-zelfmodule ontwikkeld door experts. Als je erg veel last hebt van stress en angst, maak je het best een afspraak met je huisarts of psycholoog.
Ontdek de doe-het-zelfmodule Coronastress
Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.