Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

Op wintersport? Zo voorkom je blessures!

Honderdduizenden Belgen trekken elk jaar op wintersport. Een deel daarvan brengt als souvenir een been in het gips mee naar huis. Dr. Bart Demyttenaere geeft je advies om letsels te vermijden tijdens het skiën en snowboarden.
Uit 13.12.2018
Op wintersport? Zo voorkom je blessures!

De Alpen, de Pyreneeën of de Baraque de Fraiture? Waar je deze winter ook op de skilatten staat of je snowboard vastgespt: een ongelukje is gauw gebeurd. Wil je liever niet van de piste rechtstreeks de ziekenboeg inglijden? Dokter Bart Demyttenaere, adviserend-arts bij ons ziekenfonds én in een ver verleden zelf actieve winterporter, deelt graag zijn wintertips met jou.

Op wintersport? Doe zeker eerst spierversterkende oefeningen voor benen en knieën.

Vooraf ...

“Meteen beginnen hardlopen zonder je conditie op te bouwen? Dat vraagt om blessures. Hetzelfde geldt voor wintersporten. Is je conditie niet optimaal? Begin die dan enkele maanden voor je naar de sneeuw vertrekt aan te scherpen. Ik raad zeker spierversterkende oefeningen voor de benen en knieën aan. Wil je weten welke oefeningen voor jou het best zijn? Vraag raad aan je arts of doe een online test waarna je meteen aan de slag kan. “

Goede skikledij houdt je lekker warm en droog. Krijg je het koud tijdens het skiën? Verkrampt op de ski’s of op je snowboard staan is niet alleen slecht voor de spieren. De kans dat je valt en een blessure oploopt, is vele malen groter dan wanneer je je warm en prettig voelt.”

“Koop of huur skistokken altijd op de juiste lengte. Zijn ze te kort of te lang, dan neem je een verkeerde houding aan op de ski’s. Dat veroorzaakt onbalans en verhoogt het risico op blessures.”

“Een beginner heeft een andere ski of snowboard nodig dan een pro. Stem je materiaal af op je niveau. Met de verkeerde ski’s of snowboard maak je het jezelf lastig en vergroot je de kans op valpartijen.”

“Met goed afgestelde skibindingen voorkom je blessures. Schieten je bindingen onnodig open omdat ze te los zijn afgesteld? Dan verlies je je ski’s op onverwachte momenten en dat kan tot blessures leiden. Zijn je bindingen te strak afgesteld? Dan kunnen ze bij een heftige val niet losschieten en kan je bijvoorbeeld je been verdraaien. In tegenstelling tot de bindingen van ski’s, schieten de bindingen van je snowboard niet los bij een val. Ga daarom nooit de piste op zonder dat je precies weet hoe je je bindingen losmaakt.”

“De juiste skischoenen ondersteunen je voeten en enkels. Hou wel wat ruimte over, zodat je nog kan manoeuvreren. Goede skischoenen houden je voeten warm en droog. En ze beschermen je tegen klappen. Gebruik eventueel zooltjes om je voeten goed te ondersteunen. Koop je schoenen bij voorkeur in de middag of avond. Je voeten zwellen vaak wat op in de loop van de dag. Pas je schoenen altijd aan beide voeten en met je eigen skisokken. Bij veel mensen hebben de linker- en rechtervoet verschillende maten.”

Ga nooit de piste op zonder dat je weet hoe je de bindingen van je snowboard losmaakt.

“Neem een goede skibril met een uv-filter mee naar de piste. Sneeuw weerkaatst uv-straling en dus kijk je eigenlijk in het zonlicht. Dit kan sneeuwblindheid veroorzaken.”

“Skiën en snowboarden is goed voor je uithoudingsvermogen en de ontwikkeling van je spieren. Ben je te zwaar? Dan is wintersport juist niet goed voor je spierontwikkeling. Je belast je spieren, pezen en gewrichten meer dan mensen zonder overgewicht. De kans op een skiblessure door overbelasting is dan een stuk groter.”

Concentratieverlies en vermoeidheid zijn grote risicofactoren. Na een autorit van 10 uur rechtstreeks de piste op? Geen goed idee!”

Honderdduizenden Belgen trekken elk jaar op wintersport. Dr. Bart Demyttenaere geeft je advies om letsels te vermijden tijdens het skiën en snowboarden.
Ga je op wintersport? Draag altijd een helm!

Tijdens …

Draag altijd een helm. In sommige landen is een helm op de piste ondertussen verplicht (onder een bepaalde leeftijd). Een goede zaak, vind ik. Daarnaast zijn er nog andere beschermingsmiddelen op de markt voor de polsen, rug, heupen …”

“Liever niet met een gezicht als een tomaat naar huis? Smeer je in met zonnecrème (minstens factor 30). Smeer je ook in als het bewolkt is.”

Begin altijd met een warming-up. Warm je spieren ook weer op na een lange pauze of als je net uit de lift komt. Omdat je spieren dan beter doorbloed zijn, zijn ze minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren. Inspiratie nodig voor een warming-up? Zelf loop ik vaak een paar keer de trap op en af. Begin rustig en voer het tempo daarna een beetje op. Zwaai na de warming-up je benen en armen losjes heen en weer. Daarna kan je gaan skiën.

 

Drink regelmatig. Te weinig drinken is onder andere slecht voor je coördinatievermogen en dat heb je net hard nodig. Drink telkens als je in de lift zit. Daardoor drink je regelmatig en vergeet je niet te drinken. Er bestaan ook rugzakken met een ingebouwd waterreservoir.”

“Botsingen vermijden? Hou je aan de 10 pisteregels van de Federation Internationale de Ski.”

“Er bestaan verschillende apps die de snelheid en het aantal afgelegde kilometers meten. Een spijtig gevolg is dat mensen deze apps gebruiken om met elkaar te wedijveren en hoge risico’s nemen. Gebruik ze voor je eigen prestaties, maar ga er niet mee in competitie om al te grote risico’s te vermijden.”

Te weinig drinken is slecht voor je coördinatievermogen en dat heb je net hard nodig

“Zorg dat je regelmatig koolhydraten binnenkrijgt. Ik neem zelf meestal mueslirepen mee voor onderweg als ik veel inspanningen lever. Wil je tijdens het skiën geen of weinig tijd verliezen aan eten en drinken? Eet en drink dan telkens als je in de lift zit of staat. Zo krijg je toch genoeg energie binnen om geconcentreerd de piste af te gaan. Hou je wel goed vast als je staat: multitasken kan in multifailen eindigen…”

Van alcohol droogt je lichaam sneller uit en het vermindert je reactievermogen, concentratie en coördinatie.

Achteraf …

“De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up. Je lichaam na het sporten tot rust brengen is ook belangrijk. Een cooling-down zorgt mee voor de afvoer van de afvalstoffen uit je spieren. Hiermee voorkom je stijfheid door gespannen, vermoeide spieren. En je loopt daardoor minder snel een blessure op. Na het skiën kan je je lichaam tot rust brengen door rustig te lopen op normale schoenen. Wandel in een ontspannen tempo en zwaai je armen rustig heen en weer.”

“De après-ski is voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de skivakantie. Maar van alcohol droogt je lichaam sneller uit en het vermindert je reactievermogen, concentratie en coördinatie. Drink sowieso geen alcohol voor of tijdens het skiën of snowboarden. Aan het eind van de ochtend of middag ben je vaak vermoeid. Alcohol verergert dat alleen maar, terwijl je net dan extra concentratie nodig hebt om blessures te voorkomen. De meeste blessures ontstaan net voor de middag of aan het einde van de dag.”

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.