Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg
Valpartijen in huis vermijden? Een handleiding
1 op de 3. Zoveel 65-plussers vallen minstens 1 keer per jaar. Niet enkel over stoeprandjes of losliggende trottoirtegels. Maar verrassend genoeg vooral thuis, precies op de plaatsen die ze als hun broekzak kennen. Wat zijn nu die grootste risicozones in huis? En vooral: hoe kan je de risico’s neutraliseren? Op rondleiding met valexperte Karlijn Vromans.
Thuis 22.04.2019
Gebruik bij het baden een badstoel of badplank en voorkom vallen.

In je slaapkamer 

“Bij het ontwaken is het altijd een goed idee om even rechtop op de bedrand te blijven zitten”, vertelt ergotherapeute en valexperte Karlijn Vromans. “As je meteen uit je bed opveert, maakt je bloeddruk een duik. In het beste geval merk je daar nooit iets van, in het ergste geval val je flauw op de grond.”

“Een tip? Let erop dat je bed op de juiste hoogte staat. Als je op de rand van je bed zit, moet je net met beide voeten aan de grond kunnen. Dit is de beste hoogte om makkelijker te gaan liggen en op te staan. Zo voorkom je uitschuivers”, vervolgt Karlijn.

“Heb je moeite om op te staan? Trek je dan niet op aan kasten of ander meubilair. Maar bijvoorbeeld aan een rollator of met behulp van een transferbeugel die je bevestigt aan het bedframe, of een elektrisch verstelbaar bed.”

Een zetel met sta-op-functie helpt je bij het recht staan.

In de woonkamer

“Hoe overzichtelijker en hoe minder spullen je in de leefruimte hebt, hoe veiliger”, vertelt Karlijn. “Opnieuw pas je ook hier best op met losliggende tapijthoeken. Onlangs begeleidde ik een man die over een tapijt was gevallen terwijl hij met zijn rollator reed. Rollators zijn heel goede hulpmiddelen, maar in combinatie met wegschuivende tapijten of losliggende hoeken kunnen ze gevaarlijk zijn.

Let in de woonkamer ook op losliggende snoeren. Zorg indien mogelijk voor voldoende beweegruimte, vooral als je een loophulpmiddel zoals een stok of rollator gebruikt. Bij de aankoop van mobiliteitshulpmiddelen in onze Medishops leren we je steeds het juiste gebruik hiervan aan.”

“Mensen vallen ook geregeld als ze uit de zetel komen. Het best heb je een model waarin je niet te diep wegzakt. Nog beter is een zetel met een sta-op-functie (lift)”, vervolgt Karlijn. “Tot slot: belt er iemand aan de deur of rinkelt de telefoon terwijl je zit? Neem dan rustig de tijd om op te staan.”

In je badkamer 

“De badkamer is een van de grootste risicozones. Vaak veroorzaakt een combinatie van gladde tegels en/of vochtige ondergronden, losse vloerbekleding (matjes), matige verlichting en weinig steunpunten gevaarlijke situaties”, vertelt Karlijn.

“Wil je valpartijen vermijden, dan kan je al heel wat met deze relatief makkelijke oplossingen: een antislipmat in de douche, een handgreep aan het bad en in de douche, alle losse tapijtjes verwijderen en bij het baden een badplank of badstoel gebruiken.”

“Heb je moeite om op te staan? Trek je dan niet op aan kasten of ander meubilair.”

Op het toilet 

“Voor oudere mensen kan een laag toilet riskant zijn. Vaak zie ik in de praktijk mensen een kast(deur), het wastafeltje of de radiator vasthouden als ze op het toilet gaan zitten of opstaan. Soms hangen die zaken niet altijd stevig vast, of zitten ze niet binnen een comfortabel handbereik”, zegt Karijn. “Beter is dan om een handgreep aan de muur te plaatsen en/of een toiletverhoger te gebruiken. Tot slot neem je ook in je toilet het best afscheid van alle losliggende tapijtjes.”

Op de trappen

“Geen trappen of niveauverschillen in huis is natuurlijk dé ideale situatie. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan”, glimlacht Karlijn.

“Heb je een trap in huis? Dan heeft die het best géén tapijtloper. Een houten of betonnen trap met antislipstroken is de slimste keuze. Let er ook op dat je trap heel goed verlicht is. En belangrijk: leg nooit spullen op de trap. Ook al is het maar ‘voor eventjes’. Als je moeilijk te been bent of je je onzeker voelt op een trap, dan is een traplift een goede investering. Vraag bij je gemeente na of je hier een subsidie voor krijgt.”

In de keuken 

“Zet keukenspullen die je geregeld nodig hebt op een makkelijk bereikbare plaats”, geeft Karlijn mee als tip voor de keuken. “Vermijd ook het gebruik van laddertjes en ga zeker nooit op een stoel staan. Doe kasten dicht zodat je er niet aan kan haperen. Lekker aan het koken? Ruim meteen op als je iets morst of op de grond laat vallen. Een verlengde arm is een goed hulpmiddel als bukken niet meer zo gemakkelijk gaat. Zo voorkom je dat je uitglijdt.”

“Geregeld vallen er ook mensen in hun keuken nadat ze gaan winkelen zijn. Ze komen binnen, zetten hun tassen op de grond en maken eerst een koffietje vooraleer uit te pakken. Maar verliezen dan soms die tassen op de grond uit het oog.”

Rondom je huis  

“Let ook op in de directe omgeving van je huis (oprit, paadjes, tuin). Een oudere vrouw vertelde me dat ze in de winter nog snel even de brievenbus wou leegmaken. Buiten was er geen verlichting en omdat het ‘maar voor eventjes was’ had ze geen gepast schoeisel aan. Met een valpartij tot gevolg”, vertelt Karlijn. “Een allerlaatste tip? Let buiten op natte bladeren, die kunnen ook spekglad zijn.”

Een verlengde arm is een goed hulpmiddel als bukken niet meer zo gemakkelijk gaat.
Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.