Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

Thuiswerken in topconditie

Werk jij tegenwoordig ook van thuis uit? Dat is best even aanpassen! Zo moet je je goeie bureaustoel missen, is het wat sukkelen met die kleine werklaptop of blijkt werken aan de keukentafel toch niet zo ideaal te zijn. Geen nood, met onze 5 handige tips werk je vanaf nu thuis in topconditie!
Thuis 09.04.2020
thuiswerken

Een afgezonderde ruimte

Je ideale thuiswerkplek is er eentje waar je zo goed mogelijk afgezonderd zit. Zo kan je je taken geconcentreerd uitvoeren zonder gestoord te worden. Woon je niet alleen? Maak dan duidelijke afspraken met je partner, kinderen of huisgenoten.

Een goede zithouding

Welke houding je aanneemt tijdens het thuiswerken, is erg belangrijk. Let vooral op:

Je werktafel

Zorg ervoor dat wanneer je aan tafel zit, die op ellebooghoogte komt te staan. Een te lage of hoge tafel zou ervoor kunnen zorgen dat je gaat hangen, waardoor je nek- of rugproblemen zou kunnen ontwikkelen. En dat wil je natuurlijk liever niet.

Je stoel

Je zit best op een degelijke bureaustoel. Heb je thuis geen bureaustoel? Steek dan een bol kussentje tussen je stoel en je onderrug. Zo geef je je rug de nodige ondersteuning. Wanneer je neerzit, zet je voeten dan plat op de grond. Je bekken plaats je net iets hoger dan je knieën. Je knieën komen dus niet hoger dan je zitvlak. Plooi je benen ook niet te veel. Als er nog een vuist tussen je kniekuil past, zit je goed!

Je computer

Je scherm plaats je op een armlengte afstand. De bovenrand van je scherm zet je best op ooghoogte. Gebruik als je kan een apart toetsenbord. Zorg er steeds voor dat je met je handen en polsen een ontspannende houding aanneemt. Hou ook voldoende vrije ruimte voor je computermuis.

Voldoende verlichting

Genoeg lichtinval hebben, is nodig om goed te kunnen werken. Want een goed verlichte ruimte zorgt ervoor dat je ogen minder belast worden. Werk je in een ruimte met veel natuurlijk licht? Ga dan niet met je gezicht of rug naar het raam zitten, maar kies ervoor om zijdelings te zitten. Zo valt het licht niet recht in je gezicht of op je scherm. Dat is een pak minder storend.

Doorbreek het zitten

Het is niet zo gezond om uren aan een stuk neer te zitten. Sta daarom elk half uur eventjes recht. Dat heet wisselwerken. Ga bijvoorbeeld eens naar het toilet, neem een glas water of wandel eventjes door de kamer. Je kan er ook voor kiezen om af en toe rechtstaand te werken of te (video)bellen.

recht staan aan bureau

Degelijke meubels

Op je werk beschik je waarschijnlijk over een verstelbare bureaustoel, een ruim bureau en een groot computerscherm. Maar thuis moet je het misschien met minder goeie werkmeubels stellen. Gelukkig bestaan er enkele handige tips om het thuiswerken toch wat makkelijker te maken: 

  • Nood aan een voetensteun? Dan kan je een lege schoendoos gebruiken.
  • Staat je computerscherm te laag? Een stapel boeken kan dit makkelijk verhelpen!
  • Last van een stijve nek of pijnlijke onderrug? Met deze nek- en rugoefeningen verlicht je de pijn meteen en versterk je je nek en rug.

 

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.