Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

S.O.S. Stress: wanneer wordt het te veel?

Een beetje gezonde druk kan je pretaties bevorderen. Maar te veel stress is geen goede zaak. Wanneer weet je dat je te veel stress hebt? En hoe geef je stress een juiste plaats in je leven? Onze Well2DAY-therapeuten helpen je een handje.
Gezond 04.09.2019
Te veel stress is geen goede zaak. Onze Well2DAY-therapeuten helpen je omgaan met stress.

Stress, het is een ruim begrip. Wat houdt het precies in? “Eigenlijk komt het neer op de balans tussen draagkracht en draaglast. Als die verstoord raakt, kamp je met stress”, legt therapeute Anke Helsen uit. "Vaak gaat het om een te grote draaglast ervaren. Maar je kan evengoed vast zitten in een job waar je totaal niet wordt aangesproken op je capaciteiten en daardoor met een teveel aan draagkracht en dus stress zit.”

Wanneer ‘te veel’ een probleem wordt

Eenvoudig gezegd: stress wordt een probleem als je niet meer gelukkig bent. “Dat resulteert vaak eerst in lichamelijke klachten. Typisch voor stress is een constante spanning van de spieren, zonder dat je je daar bewust van bent. Nekpijn, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, verstoorde nachtrust … allemaal tekenen aan de wand”, weet Anke. “Toch duurt het bij veel mensen heel lang eer ze die klachten herkennen als stressklachten.”

“Nadien treedt een algemeen gevoel van onrust op. Als ik mensen vraag waarnaar ze verlangen, antwoorden ze meestal meteen ‘rust’. Als je het gevoel hebt dat je niet meer tot rust komt, dan moet er een alarm afgaan.”

    Ook andere psychische signalen en gedragsveranderingen kunnen een belletje doen rinkelen.

    Wanneer je lijf stop zegt

    Ook andere psychische signalen en gedragsveranderingen kunnen een belletje doen rinkelen. “Heb je geen zin meer in dingen die je normaal ontspannen of waaruit je plezier haalt? Dat is een signaal. Ook concentratiestoornissen, in herhaling vallen, zaken vergeten, huilbuien … wijzen op een probleem. De lijst is lang.”

    Als je die 1ste signalen negeert, loert al snel het gevaar van een burn-out. “Aanvankelijk ben je moe, dan raak je overspannen en krijg je je batterijen niet meer opgeladen. Dan zijn de statistieken helemaal niet meer zo vrolijk”, weet Anke. “Het kan 6 maanden tot 2 jaar duren eer je hersteld bent. Je kan nog zo hard willen terugkomen, op dat moment neemt je lijf het over en is het gedaan.”

    Stel je grenzen

    Stress kunnen we in onze huidige maatschappij en manier van leven nooit uitsluiten, maar de kunst is om het een juiste plaats te geven. “Alles start bij het stellen van je eigen grenzen. Stel je een metertje voor met een groene, oranje en rode zone. Voor de meeste mensen is leven in het oranje normaal, terwijl dat helemaal niet de norm mag zijn. Zodra je in het oranje zit, moet je je afvragen wat je kan veranderen”, stelt Anke.

    Neen durven zeggen, dus. “Kom op voor jezelf. Als je jezelf goed kent, weet je wat je niet wil pikken. Maar dat vraagt behoorlijk wat alertheid en oefening. Je moet bijna opgevoed zijn met die reflex. En durf ook hulp inschakelen. Ik weet het, dat is moeilijk. Het is veel makkelijker om te zeggen dat je je kruisbanden gescheurd hebt dan te zeggen dat je worstelt met jezelf of in een crisis verkeert.”

    "Voor de meeste mensen is leven in het oranje normaal, terwijl dat niet de norm mag zijn."

    Welke lichamelijke tekenen duiden op stress?

    • Pijn en spanning in je nek, schouders en hoofd
    • Maagpijn, darmproblemen, misselijkheid ...
    • Verminderde weerstand
    • Hoge bloeddruk, hartkloppingen …
    • Aanhoudende moeheid
    • Slapeloosheid.

    Voor welke psychische signalen moet je uitkijken?

    • Rusteloosheid, gespannen gevoel
    • Lusteloosheid
    • Prikkelbaar en snel geïrriteerd
    • Nergens plezier of genot uit halen (terwijl dit vroeger wel het geval was)
    • Somberheid, paniek- en angstaanvallen, huilbuien …
    • Concentratieproblemen
    • Vergeetachtigheid
    • Problemen met zelfvertrouwen, besluiteloosheid
    • Gevoel van machteloosheid en controleverlies
    • Minderwaardigheidsgevoel.

    Welke gedragsveranderingen moet je in het oog houden?

    • Sociale isolatie (contacten uit de weg gaan)
    • Meer roken of alcohol drinken
    • Meer of net minder eten (vaak met een behoefte aan zoetigheid)
    • Meer medicijnen gebruiken
    • Meer fouten maken
    • Minder productief zijn
    • Cynisch zijn en meer klagen
    • Geen of minder zin in seks.
    Gratis workshop
    Wil je je energiereserves beschermen en aanvullen? Stress een juiste plaats geven in je leven? Stress en burn-out leren herkennen bij jezelf en anderen? Tijdens de gratis workshop S.O.S. Stress geeft onze psycholoog of psychotherapeut je de nodige tips. Schrijf je in via 03 285 43 53 of www.Well2DAY.be.
    Meer info
    Home
    Welkom op de S-blog
    Welkom!
    Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.