Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

Schrik voor het coronavirus? Zo ga je ermee om!

Vind jij al die maatregelen tegen het coronavirus een beetje eng? Ben je bang dat een geliefde besmet raakt? Of heb je schrik om het virus zelf op te lopen? Dat is heel normaal. Net zoals het coronavirus wil je al die bange gevoelens natuurlijk zoveel mogelijk buiten houden. Wij helpen je op weg met 7 praktische tips!
Gezond 19.03.2020
Schrik voor het coronavirus? Zo ga je ermee om!

1. Praten lucht op

Voel je je wat angstig of heb je last van stress? Dat is normaal! Je hoeft je er dus helemaal niet voor te schamen. Praat erover met vrienden of familie, dat kan opluchten.

Komt iemand jou vertellen dat hij/zij bang is voor het virus? Wees dan begripvol, ook al vind je het misschien overdreven. De kans is groot dat die persoon zich nadien al wat beter voelt!

2. Volg niet constant het nieuws

Zit je vaak te piekeren? Volg het coronanieuws dan niet op de voet. Door er heel de tijd mee bezig te zijn, raak je sneller in paniek. Vraag aan vrienden of familie om jou op de hoogte te brengen als er belangrijke veranderingen zijn.

3. Haal je informatie uit een betrouwbare bron

Niet alles wat je leest of hoort, is waar. Kies resoluut voor een van deze betrouwbare bronnen:
Website van de overheid
Website van je ziekenfonds
Website van gezondheid en wetenschap

4. Ga naar buiten en beweeg

Ga regelmatig naar buiten zolang het mag, want bewegen helpt je volledig te ontspannen. Het is bovendien een heel gezonde manier om met je gevoelens om te gaan. Alcohol, cafeïne en tabak lijken interessant om je angst mee onder controle te krijgen, maar meestal voel je je nadien nog slechter.

5. Breng stuctuur in je dag

Zorg voor genoeg structuur in je dag. Dat kan door op hetzelfde uur op te staan, te lunchen en te gaan slapen. En onderbreek je werk regelmatig voor een korte pauze. Een goede structuur zorgt voor een houvast en een veiliger gevoel. Ook kinderen hebben hier nood aan.

6. Adem rustig en zoek afleiding

Voel je een angstaanval opkomen? Probeer dan rustig te ademen en zoek wat afleiding. Het kan bijvoorbeeld helpen om het alfabet achterstevoren op te zeggen of de rekentafels luidop te oefenen.

7. Alles gaat voorbij

Onthoud dat deze situatie niet zal blijven duren. Probeer dit in je achterhoofd te houden en geniet ondertussen van de kleine gelukjes in het leven.

Meer tips?

Vind je het moeilijk om te stoppen met piekeren over het coronavirus? Ga dan aan de slag met onze doe-het-zelfmodule over piekeren. Je krijgt er nog meer informatie en tal van interessante tips!

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.