Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg
Slimmer naar de supermarkt met de Nutri-Score
Huizen hebben een energiescore. Beleggingen hebben een risicoscore. En sinds kort kunnen ook voedingswaren een score hebben: de Nutri-Score. Hoe werkt het precies? En vooral: wat heb ik eraan? Diëtiste Claudia Fripont brengt raad!
Gezond 14.12.2018
De Nutri-Score is een label dat de voedingswaarde van een voedingsmiddel op een eenvoudige manier weergeeft.

Wat is die Nutri-Score precies?

“Het is een label dat de voedingswaarde van een voedingsmiddel op een eenvoudige manier weergeeft”, vertelt Claudia. “De Nutri-Score bestaat uit 5 letters en 5 kleuren. De letters gaan van A tot E en de kleuren gaan van groen naar donkeroranje. De letter A met een groene achtergrond geeft aan dat een product goed scoort qua algemene voedingswaarde. Een product met E-score eet of drink je beter met mate.”

“De wetenschappelijke formule waarop de Nutri-Score is gebaseerd, houdt rekening met positieve en minder positieve eigenschappen van het product. Welke score een product krijgt, hangt niet alleen af van het caloriegehalte, de hoeveelheid suikers, de hoeveelheid slechte vetten en zout. Het houdt ook rekening met het aandeel aan vezels, eiwitten, fruit, groenten en noten.”

Voedingsinfo lezen op het productlabel

Wat is het voordeel?

“In Frankrijk is de Nutri-Score sinds 2013 in de praktijk onderzocht. Het onderzoek leverde enkele belangrijke conclusies op:

  1. Het voedingslabel zou er voor het eerst in geslaagd zijn om een positief effect te hebben op het koopgedrag van de consument.
  2. Als consument zou je beter in staat zijn om voedingsmiddelen correct en logisch te rangschikken.
  3. Het label blijkt goed te herkennen en makkelijker te begrijpen dan andere voedingslabels.

Het is voor de consument dus makkelijker om een bewuste en evenwichtige keuze te maken. En het is heel gemakkelijk te lezen.”

“Zelf ben ik er voorstander van. Zeker als ik lees welke positieve effecten eruit voortvloeiden in Frankrijk. Er is vandaag een gigantisch aanbod aan voedingsmiddelen. De Nutri-Score is een heel nuttige richtingaanwijzer om een betere keuze te maken.”

Waarom zie ik dat label nog niet overal?

“Onze minister van Volksgezondheid kondigde in 2018 aan om de Nutri-Score ook in België in te voeren”, vervolgt Claudia. “Maar fabrikanten zijn niet verplicht om het label te gebruiken. Toch zie je dat steeds meer producenten en winkels het beginnen te gebruiken. Sommige supermarkten hebben bijvoorbeeld alle producten van hun huismerk al voorzien van het label. Wellicht zullen andere spelers niet willen achterblijven. Uiteraard hopen we hetzelfde effect op het koopgedrag te hebben als in Frankrijk.”

Als diëtiste leest Claudia volledig de verpakking en ingrediëntenlijst als ze iets nieuws koopt. “Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe producten. En misschien is het ook wel een beetje beroepsmisvorming”, lacht ze. “De Nutri-Score maakt het lezen van de voedingslabels natuurlijk wel een pak eenvoudiger.”

Wat houdt een gezond voedingspatroon eigenlijk in?

“Sinds eind 2017 is de voedingsdriehoek veranderd. In de nieuwe voedingsdriehoek worden plantaardige producten als basis aangeraden voor elke maaltijd. Water drinken blijft belangrijk. Sterk bewerkte voedingsmiddelen zoals snoep, chocolade, chips, friet, pizza, gehakt … beperk je het best tot het absolute minimum. De nieuwe voedingsdriehoek is opgedeeld in 4 kleuren: donkergroen, lichtgroen, oranje en rood.”

De nieuwe voedingsdriehoek
voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong met een gunstig effect
De nieuwe voedingsdriehoek
Donkergroen
De donkergroene groep bevat voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong met een gunstig effect op onze gezondheid.
voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong
De nieuwe voedingsdriehoek
Lichtgroen
De lichtgroene groep bevat voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of onvoldoende bewezen effect op de gezondheid.
voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die mogelijk een ongunstig effect hebben
De nieuwe voedingsdriehoek
Oranje
De oranje groep bevat voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die mogelijk een ongunstig effect hebben op de gezondheid.
sterk bewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd
De nieuwe voedingsdriehoek
Rood
De rode cirkel bevat sterk bewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd en waarvan het ongunstige effect werd aangetoond.

5 tips van Claudia om gezonder te eten 

  1. Drink dagelijks voldoende water. Het is de beste dorstlesser.
  2. Geef de voorkeur aan plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, aardappelen, donker brood, volkoren pasta, enzovoort.
  3. Wissel het gebruik van vlees en vis eens af met een juiste vleesvervanger zoals tofu, seitan, quorn en peulvruchten.
  4. Beperk het gebruik van sterk bewerkte voedingsmiddelen zoals chips, pizza, friet, gehakt, spek, enzovoort.
  5. Wees matig met alcohol.

Gezonder koken? Daarvoor hoef je geen keukenprins(es) te zijn! Ontdek onze makkelijke recepten voor elke dag!

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.