Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

Mindful thuiswerken in 7 stappen

Moet jij plots van thuis uit werken? Dan heb je misschien last van afdwalende gedachten tijdens het werk. Want hoe lang gaat deze situatie nog duren? En hoor je daar de kinderen de koekjesvoorraad plunderen? Geen paniek! Met deze 7 eenvoudige tips blijf jij mentaal fris aan je geïmproviseerde thuisbureau.
Thuis 02.04.2020
mindful thuiswerken

1. Wees mild voor jezelf

Aanvaard dat je minder geconcentreerd bent dan anders. Dat is helemaal normaal. Dit is nu eenmaal een vreemde situatie. Door het te aanvaarden, krijg je een beetje meer rust in je hoofd.

2. Neem een frisse start

Geef jezelf een frisse start met wat gezonde buitenlucht. Zet het raam open en adem de frisse lucht in. Tel in jezelf tot 10. Een cijfer bij iedere uitademing. Als je de tel kwijt raakt, begin je weer bij 1. Zo, nu ben jij klaar voor de werkdag!

3. Zorg voor groene energie

Staat er al een plantje op of naast jouw werktafel? Want zicht op groen is goed voor je! Je voelt je rustiger en het helpt om je beter te concentreren.

4. Las een mindful momentje in

Als je aan het werken bent, komt het er meestal niet van om je hoofd af en toe even te laten ontspannen. Toch geeft net dat je nieuwe mentale energie! Zo pak je het aan:

  • Stel via je agendaprogramma of gsm een ‘mindful moment-reminder’ in.
  • Ga voor een korte mindfulnessoefening wanneer het pop-upbericht verschijnt.

Oefening 1

Adem 3 keer diep in en uit. Sluit je ogen en sta stil bij wat er rondom je gebeurt. Voel je het zonnetje door het raam? Ruik je de geur van koffie? Hoor je die vogels fluiten? Laat de sensatie gewoon tot je komen. Neem het zoals het is. Richt je aandacht ernaar en neem waar.

las een mindful momentje in

Oefening 2

Laat je hoofd een wandelingetje maken. Dat is helemaal niet zo moeilijk als het klinkt!

  • Doe je ogen dicht.
  • Denk aan een plaats waar alles rustig en vredig is. Dat kan een plek uit je kindertijd zijn of een favoriete vakantiebestemming. Laat daarna je fantasie de vrije loop.
  • Laat je gedachten los en voel hoe je lichaam zich ontspant.

Geen zorgen, de gespendeerde tijd win je dubbel en dik terug in concentratie nadien!

5. Neem beweegpauzes

Zit niet te lang stil aan je bureau. Korte beweegpauzes zijn een must! Je krijgt meer energie, bent stressbestendiger én je kan je beter concentreren. Ook thuis kan je prima bewegen. Loop 10 keer je trap op en neer, doe wat stretchoefeningen of ga voor een korte online work-out.

6. Ga voor routine

Is het thuis wat chaotisch of heb je net helemaal niks te doen? Breng dan een beetje routine in je dag! Werk, eet, pauzeer en beweeg op vaste tijden. Dat helpt om je dag overzichtelijk te houden. En het zorgt voor de nodige mentale rust.

7. Aanvaard stoorzenders

Thuiswerken met rondhangende huisgenoten, overenthousiaste huisdieren of jonge kinderen... Hoe overleef je dat?

  • Trek een deur achter je dicht om te werken. Of zet een koptelefoon op.
  • Aanvaard dat je niet ongestoord zal kunnen werken, hoe goed je alles ook probeert te plannen. Elk kwartier is mooi meegenomen!
  • Probeer niet te denken aan wat je kinderen ondertussen allemaal zouden kunnen uitspoken. Slaat je verbeelding toch op hol? Breng jezelf dan vriendelijk terug naar waar je nu mee bezig bent.

Vind je ouderschap en werk sowieso een lastige combinatie? Deze module voor werkende ouders helpt je daarbij. Ook onze tips voor ouders met een slechte dag zijn het lezen waard!

Lukt het niet om mentale zen te vinden aan je thuisbureau? Dat is niet erg. Probeer het een paar dagen op rij. Je zal écht meer rust in je hoofd krijgen. Het heeft gewoon wat oefening nodig!

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.