Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg
Kies vandaag voor een mindful momentje
Nood aan een beetje rust in je hoofd? Dan kan je even een mindful momentje inlassen. Maar hoe creëer je precies zo’n moment? En wat levert het je op? Ontdek het hier!
Gezond 09.09.2019
mindfulness
Wat is mindfulness?

Van mindfulness heb je vast al eens gehoord. De populaire meditatievorm leert je bewuster te zijn van het hier en nu. Zo probeer je meer op je omgeving te letten en leer je je automatische piloot even uit te schakelen. Want vaak zijn we zo met onszelf bezig, dat we onze omgeving nauwelijks nog opmerken. Kortom, het is de ideale manier om even een stapje terug te nemen.

Voordelen van mindfulness

Iedereen kan een mindful momentje invoeren, zo eenvoudig is het. En als je het geregeld doet, kan een mindful momentje je ook heel wat voordelen opleveren.

  • Je fixeert je minder op negatieve emoties.
  • Je reageert minder emotioneel en impulsief.
  • Je geheugen wordt beter.
  • Je focus verbetert en je bent meer alert.
  • Je voelt je een stuk tevredener binnen je relatie.

Het is ook heel makkelijk om mindfulness in je dagelijkse leven toe te passen. Zo is elk moment geschikt om even stil te staan bij alles rondom je. Het is wel belangrijk dat je geregeld zo’n momentje inlast. Want hoe vaker je mindfulness oefent, hoe meer je de effecten ervan zal voelen.

mindful

Hoe kan ik een moment mindful maken?

Je kan mindful zijn door je te focussen op je omgeving. Laat je vooral leiden door je zintuigen. Wat hoor en zie je precies? Of voel, proef of ruik je wat? Deze manier van observeren wordt makkelijker door er geregeld op te oefenen. Wij helpen jou alvast op weg met deze 3 specifieke uitdagingen:

Bij de afwas

Tijdens het afwassen kan je proberen om mindfulness te gebruiken. Sta bijvoorbeeld even stil bij hoe het water aanvoelt als je het aanraakt. Is het warm of eerder wat lauw? En hoe ruikt je afwasmiddel precies? Let daarna ook op je lichaam. Ben je relaxed? Of merk je toch ergens wat spanning op? Wees je ook bewust van de bewegingen die je maakt wanneer je een item schoonmaakt.

Tijdens het wachten

Grijp jij ook meteen naar je smartphone als je ergens in een rij moet wachten? Of zit je te piekeren over alle zaken op je to-dolijstje? Dan is het een perfect moment om mindfulness toe te passen en je bewuster te worden van je omgeving. Let daarom even op je houding. Hoe sta je precies? En hoe voelt het contact van je voeten met de vloer? Welk gevoel krijg je door in de rij te staan wachten? Verandert dit gevoel wanneer de rij wat opschuift? En merk je de mensen om je heen op?

Bij het tanden poetsen

Je tanden poetsen is vaak een gehaast ochtendritueel. Door een mindful momentje in te lassen, kan je er een waar rustmoment van maken. Zo kan je bijvoorbeeld de geur van de tandpasta ontrafelen. Naar wat ruikt je tandpasta precies? En hoe zit het met de textuur van de pasta wanneer je je tanden poetst? Let ook op je ademhaling. Is je ademhaling eerder snel of langzaam? Oppervlakkig of diep?

mindful

Afgeleid raken is normaal

Raak je tijdens de momentjes van mindfulness soms afgeleid? Dat is perfect normaal! De truc is om de willekeurige gedachten gewoon op te merken, los te laten en je opnieuw te concentreren op hetgeen je op dit moment ervaart. Concentreer je opnieuw op wat je hoort, ziet, voelt, ruikt en proeft. En niet vergeten: oefening baart kunst!

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.