Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg

Het leven zoals het is tijdens corona: Dienst Maatschappelijk Werk

De coronacrisis zet ons leven helemaal op zijn kop. Ook onze diensten moeten creatief zijn. Maar wees gerust: wij blijven bereikbaar en blijven zorgen. Een kijkje bij 2 van onze maatschappelijk werkers.
Samen 08.05.2020
Het leven zoals het is tijdens corona: Dienst Maatschappelijk Werk
Dienstverlening gaat door

Stefanie van de Dienst Maatschappelijk Werk verdeelt haar dagen tussen het kantoor en haar woonkamer. Met 1 doel: ervoor zorgen dat mensen de hulp die ze nodig hebben, blijven krijgen. “Onze dienstverlening gaat onverminderd door. Klopt, het fysieke contact met elkaar is grotendeels weggevallen door de coronamaatregelen, maar we zijn de hele tijd bereikbaar”, benadrukt ze.

“We bieden onze hulp nu voornamelijk aan via telefoon en mail. Af en toe laten we nog een afspraak op kantoor of een bezoek aan huis doorgaan, als het gaat om heel dringende zaken die we niet telefonisch of digitaal kunnen oplossen. Maar we proberen dat wel te beperken.”

Altijd een oplossing

De grootste bekommernis? “Ervoor zorgen dat mensen zeker hun rechten niet verliezen. We zijn wel inventief genoeg om alle aanvragen in orde te brengen”, glimlacht Stefanie. “Als een bepaalde hulp niet meteen kan worden opgestart door deze uitzonderlijke omstandigheden, zoeken we een tijdelijke oplossing.”

Stefanie en haar collega’s weten ook perfect naar wie ze mensen met specifieke vragen of noden kunnen doorverwijzen. “De thuiszorgdiensten blijven aan het werk. En er zijn ook tal van vrijwilligers en diensten die zich inzetten om het voor iedereen zo leefbaar mogelijk te houden. Daarnaast hebben de gemeenten een meldpunt waar mensen terechtkunnen.”

Luisterend oor

Thuiszitten betekent allerminst vakantie voor de medewerkers van de Dienst Maatschappelijk Werk. “We werken proactief. We zien de mensen minder, dus bellen we ze zelf op. Zeker de ouderen, omdat er bij hen sommige zaken zijn weggevallen, zoals sociaal contact. We gaan na hoe het met ze is en of ze iets nodig hebben. Of we bieden gewoon een luisterend oor, ook dat is nodig. Maar ouderen zijn niet de enigen aan wie we denken. We volgen ook andere kwetsbaardere mensen op, zoals personen met een beperkt sociaal netwerk of (mantelzorgers van) mensen met dementie.”

Best intensief, als je urenlang telefoneert. En mensen moet geruststellen. “We vinden onze draai hoor. Het is soms wat zoeken naar een systeem dat werkbaar is. Maar kijk, de situatie is wat ze is en we zetten door, zoals iedereen”, weet Stefanie.

“Blijf niet zitten met je vragen, neem contact met ons op! We blijven helpen.”

Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.