Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg
Gourmet of fondue: wat is de gezondste keuze?
Fan van fondue of goesting in gourmet? Welke is nu de beste en gezondste keuze voor je kerst- of nieuwjaarsfeest? Diëtiste Claudia Fripont deelt een pak gouden tips en tricks, rechtstreeks van haar eigen feesttafel.
Gezond 21.11.2018
Gourmet of fondue: wat is de gezondste keuze?

“De feestdagen staan voor mij in het teken van gezellig samenzijn. Ik heb dan vooral graag mijn familie en vrienden om me heen”, glimlacht Claudia. “Meestal komt er elk jaar wel wat anders op tafel. Als we een gourmet of fondue doen, dan let ik altijd op de volgende zaken.”

1. Minder vlees en vis, meer groenten en fruit

“Als ik een gourmet- of fondueschotel bestel bij de traiteur, slager of supermarkt, dan vraag ik hoeveel gram vlees of vis er per persoon gerekend wordt”, vertelt Claudia. “Soms loopt dit op tot 400 gram, en dat is te veel. Ik begrens de hoeveelheid tot 200 gram per persoon. Ter compensatie zet ik meer groenten en fruit op tafel. Dat maakt de maaltijd gezonder en minder calorierijk. Dat kan gerust met een feestelijk tintje, zoals gevulde champignons. Enkele frisse slaatjes vind ik ook een welkome aanvulling tijdens de fondue of gourmet.”

2. Geen vet vlees

Gourmet- en fondueschotels bevatten vaak veel soorten vet vlees. “Bestel je graag een kant-en-klaar vleespakket, zeg dan duidelijk welk vlees je verkiest”, stipt Claudia aan. “Geef de voorkeur aan zuiver en mager vlees zoals kip, kalkoen, filetlapjes, varkenshaasje, biefstuk … Zelf koop ik meestal 3 soorten. Vis kan ook bij gourmet. Ook bij fonduen in bouillon past vis perfect.”

“Probeer eens fondue met bouillon in plaats van olie. Bouillon bevat weinig tot geen vet.”

3. Fondue? Beter met bouillon

Fondue betekent in het Frans ‘gesmolten’. “Oorspronkelijk verwijst dit naar de kaasfondue, een Zwitsers gerecht waarbij je stukjes brood in gesmolten kaas drenkt”, vertelt Claudia. “Kaas is heel vet en daardoor calorierijk. Zelfs als je magere kaas gebruikt, blijft dit nog een heel vetrijk gerecht. De fondue die we tijdens de feestdagen het meest op tafel zetten, is de vleesfondue. Hierbij worden kleine stukjes vlees in hete olie gegaard.” Enkele tips:

Probeer eens te fonduen met bouillon in plaats van olie.
  • Probeer eens te fonduen met bouillon in plaats van olie. Bouillon bevat weinig tot geen vet en is dus een aanrader voor de lijn. Je kan hierin ook groenten fonduen. Hou er wel rekening mee dat sommige groenten en vleessoorten wat meer tijd nodig hebben voor ze gaar zijn.
  • Gebruik je olie? Geef dan de voorkeur aan olie met een neutrale smaak zoals arachide- of olijfolie.  
  • Verhit de olie tot minstens 180 °C. Bij een lagere temperatuur neemt het vlees meer vet op. Bak niet te veel tegelijk, want dan koelt de olie af.
  • Laat het vlees wat uitlekken op een stukje keukenpapier. Dit slorpt al een deel van het vet op.

4. Gourmet? Wees zuinig met olie en boter

De kleine pannetjes die je bij gourmet gebruikt, hebben meestal een antiaanbaklaag. Veel boter of olie is dan overbodig. Het gourmetstel en de pannetjes smeer je het best één keer met een kwastje in. Dat kan met olijf- of arachideolie, of vloeibare margarine. Het kwastje kan je laten liggen voor tafelgenoten die opnieuw willen invetten. Dat is een betere keuze dan een klomp boter op tafel te zetten.

Vet je gourmetpannetjes in met een kwastje met olijfolie.

5. Kies voor volkoren stokbrood

Op veel feesttafels geldt: geen gourmet of fondue zonder stokbrood. “Vers stokbrood is lekker en ‘eet makkelijk’. Maar het is wel heel calorierijk”, weet Claudia. “Ik koop een volkoren stokbrood en snij er dunne schijfjes van. Ik leg ook niet te veel brood op tafel. Op mijn feesttafel vervang ik kruiden- of melkerijboter door zelfbereide smeersels zoals een yoghurtdip, hummus of guacamole.”

6. Beter geen frietjes of calorierijke sausjes

“Frietjes vervang ik door gepofte of gekookte aardappelen en voor de sausjes zijn bijvoorbeeld rode sauzen meestal lichter dan witte. Maar je kan ook zelf een caloriearme variant maken op basis van witte yoghurt. Een eigen knoflooksausje? 2 lepels yoghurt mengen met 2 teentjes geperste look en bieslook en je hebt een magere looksaus. Kies je toch voor mayonaise, cocktail- of tartaarsaus, dan tellen de calorieën snel op.”

7. Drink water, geniet van wijn

“Alcohol staat synoniem met calorieën”, vertelt Claudia. “Ik hanteer altijd het motto ‘Drink van je waterglas en nip van je wijnglas’. Wijn is om te genieten, water om je dorst te lessen. Ik zet altijd veel water op de feesttafel. Tegenwoordig vind je water ook in heel mooie flessen. Dat fleurt de feesttafel op. Je kan een kan water ook pimpen met verse munt en citroen. Door veel water te drinken voorkom je ook een kater.”

Door voor kleinere porties te kiezen, voorkom je voedselverspilling.

8. Kleinere porties, minder kilo’s

“De feestdagen betekenen gezelligheid en veel eten en drinken. Maar ze zijn niet minder gezellig als je bewust kiest voor kleinere porties”, geeft Claudia tot slot mee. “Integendeel… als je ’s avonds je bed in kruipt, heb je geen opgeblazen gevoel en hoef je er in januari ook geen kilo’s af te trainen. En door op voorhand voor kleinere porties te kiezen, voorkom je voedselverspilling.”

Samengevat?

De doorsnee gourmet en fondue zijn allebei erg calorierijk. Gourmet of fondue: welke van de 2 de beste is, hangt dus vooral af van de keuzes die je maakt. Ga voor mager vlees en wees royaal met groenten. Gebruik bouillon voor de fondue in plaats van olie. En wees zuinig met olie of boter voor de gourmet.

3, 2, 1 … bakken maar!
Inspiratie nodig voor je eindejaarstafel? Enkele verrassende gourmetideeën, een frisse salade, een fruitig dessert en laat die sneeuw maar komen!
Ga zelf aan de slag!
Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.