Overslaan en naar de inhoud gaan
S-blog Een blog van Nationaal
Een blog van De Voorzorg
8 redenen waarom yoga goed voor je is
Op 21 juni vieren we Wereld Yoga Dag. Het ideale moment om alle voordelen van yoga op een rijtje te zetten. Want yoga is opvallend goed voor je lichaam en geest. Lees hier wat yoga precies is en welke voordelen yoga voor jou kan hebben!
Gezond 19.06.2019
Yoga
Wat is yoga?

Je hebt vast al eens over yoga gehoord, maar wat is het nu precies? Wel, door aan yoga te doen, probeer je je lichaam en geest met elkaar te verenigen. Het woord yoga betekent zelfs letterlijk ‘verbinden’. Deze verbinding probeer je te bereiken door verschillende lichaamsposes en ademhalingstechnieken te gebruiken.

Hoewel yoga momenteel erg populair is, is het allesbehalve een recente uitvinding. Het gebruik ervan is heel lang geleden in Indië ontstaan. Zo lang geleden zelfs, dat niemand precies weet hoe oud yoga al is.

Jong of oud, lenig of niet: iedereen kan aan yoga doen. Er bestaan ook heel wat verschillende stijlen. Zo zijn er yogastijlen voor beginners, voor wie een grote fysieke uitdaging zoekt of voor wie op het spirituele aspect wil focussen. Kortom, voor elk wat wils.

8 redenen waarom yoga goed voor je is

Yoga focust zich eerst en vooral op het mentale aspect. Het doel is om je geest helder en ontspannen te maken. Ook fysiek is het voordelig om aan yoga te doen. Het helpt je lichaam sterker, mooier en gezonder te maken. Doe je regelmatig aan yoga, dan merk je na een tijdje verschillende lichamelijke en mentale verbeteringen op. Yoga kan de kwaliteit van je leven dus enorm verbeteren.

Een groter geluksgevoel

De aanmaak van je gelukshormoon serotonine gaat door yoga de hoogte in. Ideaal om je weer goed in je vel te voelen.

Minder stress

Door de relaxerende yogabewegingen daalt het niveau van je stresshormoon cortisol. Na een sessie yoga voel je je dus helemaal ontspannen. Of zoals ze het in de yogawereld zeggen: volledig zen.

Minder negatieve gedachten

Doordat je je tijdens yoga moet focussen, verdwijnen je negatieve gedachten even. Zo krijg je een welverdiende piekerpauze. Je leert ook meer in het hier en nu te leven, waardoor je in de toekomst minder vaak zal piekeren.

Een groter uithoudingsvermogen

Het aanhouden van de snel opeenvolgende yogaposes zorgt ervoor dat je hartslag verhoogt. Dit versterkt je uithoudingsvermogen. Yoga is dus een hele goede cardio work-out!

Meer flexibiliteit en balans

Hoewel de 1ste yogalessen misschien wat lastig kunnen zijn, zal je na een tijdje toch zien dat je veel flexibeler en leniger bent geworden. Ook je balans gaat erop vooruit.

Een betere lichaamshouding

De verschillende yogaposes maken je bewuster van je eigen lichaam. Hierdoor corrigeer je je lichaamshouding sneller wanneer je bijvoorbeeld onderuitgezakt zit aan je bureau of voorovergebogen over straat slentert.

Een betere bloeddoorstroming en lagere bloeddruk

Jezelf in verschillende houdingen wringen, zorgt ervoor dat je bloeddoorstroming gestimuleerd wordt. Zo heeft elke pose een eigen positief effect voor een goede doorstroming. De lichte ontspanningsoefeningen zorgen er ook voor dat je bloeddruk daalt en je volledig tot rust komt.

Een spontane ontgifting

Door bepaalde poses aan te nemen tijdens een yogasessie, kunnen je organen opgehoopte afvalstoffen makkelijker afscheiden. Je krijgt dus een gratis ontgiftingskuur. Handig, toch?

Yogapose
Home
Welkom op de S-blog
Welkom!
Kies jouw regio zodat je altijd verhalen te zien krijgt die voor jou relevant zijn.